Cat de mult castigi din diferenta de pret a carburantilor daca ai o masina electrica?

bog_dan_ro
Mesaje: 7
Membru din: 25 Iun 2021, 14:14

Cat de mult castigi din diferenta de pret a carburantilor daca ai o masina electrica?

Mesaj de bog_dan_ro »

La sfarsitul lunii August am fost in vacanta in Bulgaria (Brasov -> Obzor -> Nessebar -> Obzor -> Varna -> Obzor -> Brasov un drum de cca 1200km). Costul "carburantului" pentru acest drum a fost de doar 19 Leva!

Cum am reusit? Am incarcat in Brasov la o statie publica gratis, am mai incarcat in Giurgiu tot moca, am incarcat in Nessebar cu 19 Leva, puteam sa sar peste aceasta incarcare, dar am vrut neaparat sa incarc acolo deoarece in Brasov nu a gasit statii de peste 50kWh si am vrut sa testez viteza de incarcare la o statie de peste 75 kWh. Am fost si in Varna, oameni buni, Varna e la ani lumina de Brasov in ce priveste infrastructura pentru masinile electrice! PRIMARIA are peste 20 de statii de incarcat fiecare cu cate doua capete (undeva la aprox. 50 de masini pot fi incarcare concomitent), si colac peste pupaza, incarcarea mai e moca! Aici https://app.varnacharging.com/ puteti vedea cat de bine sunt distribuite statiile PRIMARIEI in tot orasul! Dupa ce am incarcat in Varna am primit un email in care mi-au multumit ca am incarcat gratis!
La intoarcere am mai incarcat inca odata in Giurgiu.

Cel mai probabil cei mai multi dintre voi va ganditi acum ca va pricopsiti folosind masini electrice! Probabil ati mai citit si alte articole in care masinile electrice sunt saltate in slavi mai ales in ce priveste costurile cu carburantii.

Din pacate o sa vedeti ca nu e chiar asa ... mai putin cand vine vorba de Dacia Spring, care este sigura masina care chiar costa cat trebuie.

Sa luam cazul in care cineva vrea sa-si cumpere azi o masina noua si nimereste la Hyundai.
Acolo vrea sa aleaga intre Kona pe benzina si Kona electrica. De ce compar Kona cu Kona? Pentru ca am vazut multe articole in care compara masini din game diferite, chiar si din ani diferiti (de exemplu. compara masini termice de acum 5-10 ani cu o masina electrica de azi) doar de dragul de a inclina balanta intr-o parte.

Hynuday Kona benzina (https://www.hyundai-motor.ro/noul-kona):
Preturi:
kona-benzina_pret.png
kona-benzina_pret.png (71.12 KiB) Vizualizat de 9689 ori

Cod: Selectaţi tot

Comfort                 13.886 €
Highway                 15.552 €
Highway cu 7 DCT        17.218 €
Highway N Line M-Hybrid 18.274 €
Cost consum:
kona-benzina_consum.png
kona-benzina_consum.png (92.99 KiB) Vizualizat de 9689 ori

Cod: Selectaţi tot

6l/100km    7.2Euro/100Km (6l * 6 lei litru de benzina / 5 lei un EURO)
pentru 100000Km -> 7200 EURO
pentru 150000Km -> 10800 EURO

7.4l/100km    8,8Euro/100Km (7.4 * 6 / 5)
pentru 100000Km -> 8800 EURO
pentru 150000Km -> 13200 EURO


Hynuday Kona electrica (https://www.hyundai-motor.ro/noul-kona-electric):
Preturi:
kona-ev_pret.png
kona-ev_pret.png (53.13 KiB) Vizualizat de 9689 ori

Cod: Selectaţi tot

136 CP, Highway         21.887 €
204 CP, Highway         26.290 €
204 CP, Highway + Navi  27.242 €
204 CP, Luxury          31.050 €

Cost consum:

Cod: Selectaţi tot

14.7kWh/100km    5,8Euro/100Km (14.7 * 2 lei kWh CCS / 5 lei un EURO) CC
pentru 100000Km -> 5800 EURO
pentru 150000Km -> 8700 EURO

14.7kWh/100km    4,4Euro/100Km (14.7 * 1.5 / 5) CA
pentru 100000Km -> 4400 EURO
pentru 150000Km -> 6600 EURO

14.7kWh/100km    2,94Euro/100Km (14.7 * 1 / 5) CA Acasa
pentru 100000Km -> 2900 EURO
pentru 150000Km -> 4350 EURO

14.7kWh/100km    0.5Euro/100Km Incarcat moca cat se poate de mult si doar ocazional cu plata
pentru 100000Km -> 500 EURO
pentru 150000Km -> 750 EURO
Atentie bateriile au perderi la incarcare! De exemplu am incarcat de la 50% la 100% si mi-a intrat in ea 37kWh cu toate ca ar fi trebuit sa intre doar 32kWh. Asta insemna o pierdere de putin peste 15%.
Da, m-am uitat pe sub ea sa vad daca nu o fi bateria sparta, dar n-am vazut nici urma de electroni pe jos. M-am uitat si la cablu sa nu fie intepat, si am verificat si garniturile de la mufe dar nimic... :mrgreen:
Dupa ce m-am documentat un pic am vazut ca pierderea este defapt in parametrii.
Dar nu mai pun pierderea la costul carburantilor pentru ca nici la masina pe benzina nu mai pun costul reviziilor care sunt mult mai scumpe.


Concluziile sunt urmatoarele:
  • diferenta de pret intre o masina pe benzina si una electrica (aceasi gama si nivel de echipare) este de la 5000 la 10000 Euro (diferenta ar fi de 15000 la 20000 Euro daca nu ar fi Rabla plus!).
  • diferenta de mai sus se recupereaza doar in cazul in care incarci la greu moca, si numai dupa multi, foarte multi km !
  • ce se intampla daca ai ghinionul ca dupa ce se termina garantia (160000Km sau dupa 8 ani) se duce bateria? Pai o sa trebuiasca sa mai scoti intre 5000 si 10000 Euro! (Momentan e aprox 10000 Euro, dar, cel mai probabil, in 8 ani va scadea la 5000).
  • daca esti stramtorat cu banii si daca gabaritul si dotarile unei Dacia Spring sunt suficiente pentru tine, atunci chiar castigi din toate punctele de vedere cu aceasta masina! Pretul masinii este corect in comparatie cu restul masinilor electrice, este comparabil cu pretul unei masini termice din aceasi clasa.
  • dar daca iti permiti un pret mai mare si iubesti aerul pe care il respiri, si vrei sa faci un bine si celor din jur atunci orice masina electrica este ceea ce cauti!
  • daca nu-ti pasa de aerul pe care il respiri, sau daca nu-ti permiti sub nici o forma o masina electrica ( gabaritul unui spring e mult prea mic), nu perzi mai nimic daca iti cumperi o masina pe benzina din aceasi clasa.
Dan B.
Mesaje: 30
Membru din: 22 Feb 2021, 23:25

Re: Cat de mult castigi din diferenta de pret a carburantilor daca ai o masina electrica?

Mesaj de Dan B. »

Cu siguranță iubim aerul pe care îl respirăm împreună cu copii și nepotii nostri, alaturi de toti ceilalati locuitori ai planetei, iar daca urmarim cu atentie rezultatele publicate dupa 12 luni de utilizare in paralel a unei Kona hibrid si alta electrica, amandoua achizitionate in 2020, circuland in Timisoara, recuperarea diferentei pretului de achizitie se face intr-un numar rezonabil de km.
https://electromobilitate.com/kona-elec ... isodul-12/
Dupa km parcurși: Model 3, Ioniq (model 2018), Bolt, Kona, Zoe, Ozone 3, Leaf, Polestar 2, Mach-e, e-208, Dacia Spring, Model Y, Model X, Model S, XC40 recharge, Audi e-tron, Bolt EUV, Fiat 500, Soul, I-Pace, Citigo, ID.4, e-GO Life, Sono Sion,
bog_dan_ro
Mesaje: 7
Membru din: 25 Iun 2021, 14:14

Re: Cat de mult castigi din diferenta de pret a carburantilor daca ai o masina electrica?

Mesaj de bog_dan_ro »

Dan B. scrie: 16 Sep 2021, 14:44 [...]recuperarea diferentei pretului de achizitie se face intr-un numar rezonabil de km.
https://electromobilitate.com/kona-elec ... isodul-12/
Articolul de mai sus pare sa coroboreze ceea ce am spus :).
Din articol reiese ca la 20 000 Km cu o masina electrica faci o economie de cca 1250 Euro, daca punem o diferenta de 5-6000 de Euro intre ele, asta insemna ca trebuie sa parcurgi aproape 100 000 Km pentru a recupera diferenta de pret.
Ce este peste 50 000 Km mie personal, nu mi se pare prea rezonabil :mrgreen: .
Mai mult, trebuie sa tinem cont ca cei mai multi oameni nu fac nici pe departe 20 000 km pe an! Cei mai multi abia daca fac 10 000 km asta insemna ca le va trebui undeva la 8-10 ani sa parcurga atatia km, ceea ce nu e deloc rezonabil, tinand cont ca in 8 ani bateria nu mai are garantie :roll: .

P.S. In articolul de mai sus nu pare sa fi fost luata in calcul pierderea cand incarcam bateria, cum am spus mai sus 1kWh care iese din statia de incarcat/priza nu ajunge tot 1kWh in baterie!

P.S.` Nu vreau sa descurajez sub nici o forma potentialii clienti de masini electice! Am masina electrica si imi place la nebunie :!:
Dan B.
Mesaje: 30
Membru din: 22 Feb 2021, 23:25

Re: Cat de mult castigi din diferenta de pret a carburantilor daca ai o masina electrica?

Mesaj de Dan B. »

Perfect, atunci suntem de aceeasi parte a baricadei :-)

Dupa o privire la rapoartele echipei Kona din cadrul proiectului electromobilitate, veti gasi exemplare cu peste 115.000 km (Dan dupa doi ani), 85.000 km (Paul dupa 17 luni), 60.000 km (Andrei dupa 9 luni).

Si alte modele au acumulat un numar mare de km in primul an de utilizare:
- 60.000 km Radu cu Zoe
- 35.000 km Silviu cu Peugeot 2008

Masinile din flota de Hyundai Ioniq a firmei CityLimo din Timisoara au acumulat peste 100.000 km in primul an.

Aveti dreptate insa, pentru un parcurs redus, punctul de break even se muta in viitor.
Reducerea poluarii este insa o certitudine de la inceput.
Dupa km parcurși: Model 3, Ioniq (model 2018), Bolt, Kona, Zoe, Ozone 3, Leaf, Polestar 2, Mach-e, e-208, Dacia Spring, Model Y, Model X, Model S, XC40 recharge, Audi e-tron, Bolt EUV, Fiat 500, Soul, I-Pace, Citigo, ID.4, e-GO Life, Sono Sion,
bog_dan_ro
Mesaje: 7
Membru din: 25 Iun 2021, 14:14

Re: Cat de mult castigi din diferenta de pret a carburantilor daca ai o masina electrica?

Mesaj de bog_dan_ro »

Bine inteles ca suntem!

Exemplele pe care le-ai dat arata clar ca daca faci taxi sau ai o firma care are nevoie de masini cu care se parcurg multi km, atunci cei cca 100 000 Km sunt parcursi destul de repede, mai mult, pentru aceasta categorie de oameni o masina electrica aduce plus valoare destul de repede!

Numai ca aici https://www.odyssee-mure.eu/publication ... y-car.html putem vedea ca in europa avem o medie un pic peste 10 000 Km pe an (cred ca aici intra si masinile folosite de firme si cele de taxi), asa ca pentru marea majoritate a oamenilor nu e chiar asa de usor de parcurs 100 000 Km ;-).
Avatar utilizator
DanMihalea
Mesaje: 13
Membru din: 23 Feb 2021, 23:11
Localitate: Bucuresti

Re: Cat de mult castigi din diferenta de pret a carburantilor daca ai o masina electrica?

Mesaj de DanMihalea »

Daca este sa luam in considerare doar combustibilul, da, probabil ca este nevoie de destul de multi kilometri.
Insa cred ca ipoteza de la care pleci este fundamental gresita. Asta fiindca, nu sunt echivalate performantele, dotarile si pretul. Iar aici nu ma refer sa fie exact la fel, dar sa fie macar apropiate.

Din prisma performantelor, ar trebui sa fie comparata Kona N-line-ul cu varianta Kona EV 39 kWh. Aici calculul inclina mult in favoarea electricei.

Din prisma dotarilor, Kona N-line ar trebui comparata cu varianta Kona EV 64 kWh Highway + Navi, cu un foarte mare minus pe performanta in dreptul hibridei dar si destul de multe minusuri pe partea de siguranta si confort. Insa daca este sa mergi doar pe variantele identice de echipare (Highway vs. Highway) hibridul tot paleste la toate capitolele, mai putin la navigatie, probabil.

Apoi, din prisma pretului, e evident ca hibridul iese castigator.

In final, ceea ce nu ai luat in considerare, il reprezinta consumabilele. Schimburi de ulei, placute, discuri, bujii si alte diverse componente.
Daca este sa functioneze pe sistemul "sărăkie" si sa duci uleiul un an (cum fac 95% dintre owneri) sau 15,000 km, discuri la 40,000/60.000 km si placute la 20,000 km, tot vei avea un cost extra. Iar cum consumul l-ai luat pe cel din oras, atunci mizez ca, intr-un oras relativ aglomerat, discurile le schimbi la 40,000, iar placutele la maxim 20,000. Daca e sa faci precum restul de 5%, care-si schimba uleiul si filtrul de doua ori pe an, atunci costurile se ridica si mai mult.

Si ai urmatoarele costuri extra, pentru modul "sarakie":
- ulei: ~ 3 Litri + 0.3 litri filtrul => bidon de 4 litri ulei SAE 5W20 sau 0W20. Probabil te uiti la un cost de 250 RON.
- filtrul de ulei: un MANN e ~ 40 RON
- un set de discuri ATE e ~200 RON x 2 punti = 400 RON
- un set de placute ATE e ~ 200 RON x 2 punti = 400 RON
Asadar: pentru 100,000 km vei da pentru ulei si filtru de ulei ~ 2000 RON, 1200 RON pe discuri si 2000 RON pe placute, totalizand inca 5200 RON sau ceva 1040 €. In tot acest timp, la electrica, aceste costuri nu exista. Tocmai ce am depasit bariera de 120,000 km, iar discurile abia incep sa-si formeze celebra buza. Placutele sunt aproape intacte. Evident, filtrul de habitaclu, manopera nu le iau in considerare fiinda mizez pe faptul, ca manopera unei revizii ICE = manopera unei revizii EV, ceea ce e de o neverosimilitate crasa, in realitate, manopera ICE fiind mai costisitoare.

Asadar, diferenta pe 100,000 km de 8000 € in favoarea hibridului vs. Kona 64 EV Highway, o acoperi instant in cazul incarcarilor moca sau ocazionale cu plata. In concluzie, calculul tau scoate din ecuatie multe alte costuri pe care nu le-ai luat in considerare atunci cand ai dorit sa faci comparatia si cred ca este cazul sa te intorci la calcule si sa le ajustezi corespunzator. S-ar putea sa ai o surpriza destul de mare ;)
Scrie răspuns