Cum incarcam masinile electrice

Avatar utilizator
dumbravaandrei
Mesaje: 24
Membru din: 25 Feb 2021, 10:04
Localitate: Brasov
Contact:

Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de dumbravaandrei »

Acest thread nu se vrea a fi un ghid ci, mai degraba, un loc unde putem impartasi experiente si cunostinte despre CUM incarcam masinile noastre electrice. Asa ca, va astept sa discutam despre:
- cum incarc la drum lung
- cum incarcam la destinatie (hoteluri, restaurante, locuri publice)
- cum incarcam la biro
- cum incarcam acasa
Hyundai Kona EV, 64KWh, Highway+Navi. Multi si frumosi kilometri la bord.
Avatar utilizator
dumbravaandrei
Mesaje: 24
Membru din: 25 Feb 2021, 10:04
Localitate: Brasov
Contact:

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de dumbravaandrei »

La drum lung (adica drumul care depaseste 80% din autonomia masinii)

Din pacate, pentru drumurile lungi unde avem nevoie de infrastructura de incarcare rapida, in Romania stam in felul urmator:
I. Urmatoarele tipuri de prize de incarcare:
  • UFC (Ultra Fast Charger), care inseamna DC > 200KW, nu avem la dispozitie decat reteaua Tesla, cu puncte de incarcare active in Timisoara si Bucuresti, iar in pregatire se afla punctele din Sibiu, Pitesti si Constanta. Deci, daca nu ai Tesla, uita de asa ceva in Romania. Nu exista, nu este si pare ca nici de curand nu o sa ajunga.
  • SC (Super Charger), care inseamna DC 120-200KW. Una bucata la Tg. Mures, o statie Renovatio de 150KW. Deci, la fel... uita...
  • FC (Fast Charger), care inseamna DC 50-120KW. Aici remarc cele 4 statii din Bucuresti de 100KW, reteau Moon a celor de la Audi si razlet mai sunt statii de 60KW. In rest, statii de 50KW la greu. Talpa tarii cum le mai zic eu.
II. Statii gratuite si statii cu plata, dupa cum urmeaza:
  • Statii gratuite: daca sunt in orase unde se face taximetrie/ride-sharing/car-sharing la greu, ghiciti cand si daca le prindeti libere. Apoi reteaua de baza este cea de la Kaufland-uri (statiile rosii, celelalte sunt de la renovatio si costa), urmata de cea a Rompetrolului. Multe primarii ofera incarcarea gratuita la statiile lor.
  • Statii cu plata, din care:
    • Mol Plugee unde pretul este unic per sesiune de incarcare. Momentan este 29 de lei indiferent ca incarci AC/DC, in viitor pretul va fi de 45 lei pentru DC si 29 pentru AC. Nu conteaza cat incarci intr-o sesiune, asa ca daca vrei sa iesi ieftin la KWh, ia si incarca cat mai mult, dar lasa totusi loc si pentru altii.
    • Enel X unde ai posibilitatea de a achizitiona abonamente pentru consum, astfel pretul KWh variind intre 1,13 RON si 1.7 RON.
    • Plata per consum, fie facand un depozit financiar in aplicatia cu care incarcati, fie platind direct cu cardul - platesti cat folosesti. Aici avem cateva retele nationale cum ar fi Renovatio, E-ON, evConnect, Plugpoint, dar si multi altii la nivel local.
III. Statii amplasate in:
  • centre comerciale (mall-uri, complexe comerciale, supermarket, hipermarket etc)
  • Locuri publice (parcuri, parcari publice, institutii publice etc)
  • HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Cafenele, Cluburi, Terase etc)
  • Statii de combustibili (Rompetrol, Mol, OMV, Socar, RO. , MCM Petrol- cam pe astea le-am vazut pana acum, habar nu am daca mai sunt altele)
  • Industriale (Depozite, centre logistice, fabrici)
  • Agenti comerciali (sedii de companii, cladiri de birouri, reprezentante auto etc - dar care nu sunt spatii industriale)
Eu:
  • evit statiile gratuite din locuri aglomerate sau din orase unde se face multa "taximetrie" cu electrice. Rar prinzi statiile alea libere si multi isi incarca e-Golfurile pana la 100%. Stau 2h la "rupere" si asa, mai bine ii evit.
  • prefer statiile care au facilitati de tip: WC, mancare, paza, market. Sau, mai bine spus, prefer statiile unde mai pot rezolva niste treburi in conditii decente.
  • prefer statiile care imi sunt in drum. Ma abat de la drum numai daca este musai necesar
  • urasc sa stau la coada la incarcare, oricat de multe oportunitati de socializare ratez
  • stau la incarcat numai cat primesc macar 70% din energia pe care statia este capabila sa o livreze. Numai daca este musai necesar stau mai mult, altfel, nu imi place sa pierd timpul
  • prefer o statie cu plata care sa functioneze corect si care este corect intretinuta in pofida uneia cu probleme, fie ea si gratuita.
  • daca ajung noaptea tarziu la Hotel, prefer incarcarea pe Type2. Masina mea incarca cu 7.2KW si nu vreau sa ma trezesc sa vin sa o scot de la incarcat, vreau sa dorm linistit
Asa, nu prea pierd timp. Eventual il folosesc la altceva dar de pierdut, sigur nu-l pierd.
Ultima oară modificat 11 Iun 2021, 19:58 de către dumbravaandrei, modificat 1 dată în total.
Hyundai Kona EV, 64KWh, Highway+Navi. Multi si frumosi kilometri la bord.
Avatar utilizator
dumbravaandrei
Mesaje: 24
Membru din: 25 Feb 2021, 10:04
Localitate: Brasov
Contact:

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de dumbravaandrei »

La cumparaturi:
  • Daca am o statie FC, bateria e descarcata si stiu ca as putea sa o incarc suficient cat stau la cumparaturi, pun la incarcat la FC, fara menajamente
  • Daca
    • stau 2-3 ore dar nu am timp suficient sa o incarc de la Type2, atunci pun o ora la FC apoi mut masina la Type2
    • stau mai mult de o ora jumatate si nu vreau sa revin la masina, si nu am nevoie de multa energie, atunci o las la Type2 din prima.
    • Am la dispozitie doar DC pana in 25KW (cum e la Coresi in Brasov), ma gandesc de 2 ori daca am nevoie sa incarc acolo sau nu si - daca nu e musai necesar, las statia libera pentru unul care are mai multa nevoie ca mine. Altfel, incarc cat imi trebuie.
    • nu am nevoie sa o incarc, parchez pe locurile normale, nu blochez statia
Hyundai Kona EV, 64KWh, Highway+Navi. Multi si frumosi kilometri la bord.
Avatar utilizator
dumbravaandrei
Mesaje: 24
Membru din: 25 Feb 2021, 10:04
Localitate: Brasov
Contact:

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de dumbravaandrei »

Acasa:

Eu locuiesc la casa unde am bransament monofazat de 11.5 KW. Adica 230V(+-5%, ca asta e standardul in UE), cu un disjunctor de 50A. Din acest disjunctor imi pleaca doua circuite limitate la 32A fiecare. Unul este rezervat bucatariei (complet electrica la mine) si unul pentru restul gospodariei.

Nu mi-am montat un wallbox charger sau home charger pentru ca:
1) Un home-charger costa intre 400 si 1500 EUR.
2) Trebuia sa dau gauri prin pereti sa racordez statia de incarcare - alti bani
3) Trebuia sa-mi fac singur si.... mi-a fost lene...

Intrucat nu am vazut vre-un avantaj in a incarca cu 7KW, sau chiar mai mult de 3KW, iar acasa petrecem macar o noapte, am zis ca ma descurc cu urmatorul setup:
1) Un mijloc de contorizare a consumului: o chichineata de am luat-o din Dedeman cu 70 de lei:
Imagine
2) Un prelungitor de 10m care duce 16A. ATENTIE ca lungimea conductorilor afecteaza capacitatea acestora de a transporta energie electrica. Asa ca beliti bine ochii la cat A pot sa duca prelungitoarele ca altfel nu o sa stiti de ce va sar sigurantele sau - mai grav - dati declaratii pompierilor.
3) O caserola mare luata din supermarket pentru a proteja de intemperii unul din capetele prelungitorului si Mobile Charger-ul masinii
Imagine
Imagine
4) Mobile charger-ul venit cu masina... pe care nu a trebuit sa dau bani aditional. Adica din caserola direct in masina
Imagine

Acest setup a fost testat de la -30C pana la +27C (atat am avut disponibili pana acum), pe viscol, ploi torentiale si vreme frumoasa. Merge struna, fara nicioproblema.

Cat incarc? Pai... eu incarc cu 2.7KW si asta pentru ca Mobile Chargerul nu duce mai mult de 12A. As simti nevoia unui charger de 16A? Sincer, pana acum nu i-am simtit lipsa, in 10h de incarcare am 27KWh in acumulatorul masinii, energie cu care fac intre 150 si 200km. Deci suficient pana la urmatorul fast charger daca chiar am nevoie de el. Iar daca stai acasa mai mult - o zi de ex - masina e incarcata complet.
Ah... si imi place ca pot sa programez masina sa se incalzeasca/raceasca iar energia necesara o ia din priza. Practic, in fiecare dimineata la mine masina e preconditionata si gata de 380-450km de aventura. si asta cu o investitie de... 200 de lei (prelungitorul a fost cam 110 lei, parca tot din Dedeman).
Pana acum, pretul per KWh acasa a fost 0.7143 lei. Mai mutle date despre costuri, cat incarc si la ce viteze puteti vedea aici. E un set de date destul de maricel, cu ceea ce am acumulat pana la ora postarii acesteia.
Sau in articolele mele de pe blog :D
Hyundai Kona EV, 64KWh, Highway+Navi. Multi si frumosi kilometri la bord.
Paul Vadeanu
Mesaje: 9
Membru din: 11 Iun 2021, 20:09

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de Paul Vadeanu »

😂
Tare asta cu caserola! O să îmi iau și eu!
Paul Vadeanu
Mesaje: 9
Membru din: 11 Iun 2021, 20:09

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de Paul Vadeanu »

Am o stație de 7 KW (monofazic, desigur), pe care am instalat-o la parter, pe casa scării. Vecinii sunt oameni de treabă.
Cablul era cam scurt (5m), așa că l-am tăiat și am inserat o bucată zdravănă de 10m între cele două bucăți. Lipiturile și izolatiile au fost realizate de profesioniști, cu materiale despre care m-au asigurat că nu au moarte.
Nu mi s-a întâmplat (încă) să nu am loc de parcare în raza de acțiune a stației, cu ăia 15m de cablu.
E deja un an de atunci, așa că ploile căzute de atunci și iarna trecută m-au convins că improvizația va ține mai mult decât mașina însăși.

Stația e Duosida, pentru care am plătit (unui vânzător din România) un preț pe care (de rușine) nu-l pot divulga. Am văzut aceleași stații pe Aliexpress, cu livrare din Europa, la jumătate de preț. Stația funcționează prin intermediul unei aplicații. Nu e grozavă, dar nici nu am nevoie de "minunății".

Am pus stația și in Plugshare și a fost utilizată (gratuit) în două rânduri.

Deasupra stației am pus (lângă siguranță) și o priză Schuko, pe care nu am folosit-o ca să încarc bateria. Nu încă. Îi va veni rândul foarte curând, după ce instalația fotovoltatică (7*385W panouri, 5 KW inverter și 15,5 KWh baterii LFP) va intra în funcțiune.

În toamnă vine și Spring-ul. 🙂
Márton Attila
Mesaje: 1
Membru din: 12 Iun 2021, 17:23

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de Márton Attila »

Cum încarc eu mașina electrică? (Vw New e-Up!)
1. În primul rând folosesc zi de zi pentru navetă, zilnic 120-160 km. Mă incadrez și iarna cu o singură încărcare dus-întors, încărcat la oraș, încărcător fulger, gratuit.
2. La locul de muncă nu prea încarc, dar ar fi interesant. Dacă aș preda la o școală din oraș, sau la un liceu, unde de obicei au și branșament trifazat la atelierele liceului, aș folosi fără să și poate minim 4 ore pe zi. Deocamdată rămâne să încarc în oraș, folosind încărcătoarele gratis, fulger tip CCS, înainte sau după programul de muncă, cât rezolv cumpărăturile, ridic pachetele din easybox, mănânc ceva etc.
3. De obicei înainte de drum lung, și mă refer aici la drumuri de peste autonomia mașinii, undeva pe la peste 300 km mai încarc acasă de la priză, să fie full.
4. Pe parcursul drumurilor lungi, folosesc încărcătorul de la destinație (hotel, restaurant), sau din apropierea destinației (Kaufland, Renovatio, încărcător public).
5. Acasă încarc de la priză 220V, branșamentul monofazat al imobilului. Am branșament trifazat, tras separat, dar deocamdată nu am nevoie. Însă sunt sigur, că va veni vremea, când nu va fi de ajuns să încarc o singură mașină pe parcursul nopții. Momentan deja avem 2 mașini electrice. Peste câțiva ani, când mai trec prietenii pe la noi cu ocazia unor aniversări, iar o să avem nevoie de un flux mai gros de electricitate. Și sper să apuc ziua, când și fetele mele (3 la număr) se vor plimba cu propriile mașini electrice. Atunci o să fie nevoie de branșamentul trifazat de 22kW.
6. Dacă mă poate ajuta cineva cu un sistem fotovoltaic, aș aplica pentru un sistem, cumva am rămas pe afară până acum din programul AFM.
cum incarc la drum lung
- cum incarcam la destinatie (hoteluri, restaurante, locuri publice)
- cum incarcam la biro
- cum incarcam acasa
laurg
Mesaje: 17
Membru din: 23 Feb 2021, 15:00
Localitate: Cluj Napoca

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de laurg »

Intr-un sfarsit am reusit sa termin instalația pentru incarcarea masinii acasa.
Pentru ca stau la bloc, o sa detaliez documentele si piesele folosite.
Mai intai de toate acordul proprietarilor din bloc pentru legarea mea la instalatia comuna, care alimenteaza, trifazic, ascensorul. Apoi, hotărârea comitetului executiv al blocului, prin care se stabileste si modalitatea prin care voi plati curentul consumat.
Cablu 3x6 din cupru, iar in cutia metalica care este pozata pe peretele blocului, am montat o priza de 32 A, blue, deoarece nu am vrut sa folosesc trifazic, diferenta de pret intre materialele respective nefiind justificata pentru diferenta de putere de incarcare.
In cutia de conexiuni am montat o siguranta diferentiala cu modul wifi, un contor, desi si siguranta prin aplicatie are posibilitatea de a vedea consumul, si o a doua siguranta dupa contor.
Partea de wifi, functioneaza perfect, atunci cand este si retea, pentru ca, chiar daca cutia este inchisa nu vreau sa fie curent continuu in ea, iar sa cobor dimineata sa pornesc manual sigurantele nu avea rost.
Acum mai ramane sa gasesc care este vecinul cu cea mai buna putere la semnal si sa il rog sa ma lase sa imperechez siguranta in reteaua lor.
Incarcatorul cumparat este unul portabil, care are o plaja de reglare de 10, 16, 20, 24, 32 A, probabil o sa il folosesc undeva spre minimul lui. De asemenea i-am confectionat un adaptor de la blue 32 la schuko, ca sa fie de rezerva in situatia in care incarcatorul dat de VW va muri.
Am mai cumparat o priza cu contor, pe care sa o folosesc atunci cand voi fi cazat undeva si proprietarii vor dori sa platesc curentul consumat pe schuko.
Fişiere ataşate
IMG_20210620_130836.jpg
IMG_20210620_130836.jpg (613.39 KiB) Vizualizat de 14979 ori
IMG_20210618_144426.jpg
IMG_20210618_144426.jpg (325.65 KiB) Vizualizat de 14979 ori
Avatar utilizator
dumbravaandrei
Mesaje: 24
Membru din: 25 Feb 2021, 10:04
Localitate: Brasov
Contact:

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de dumbravaandrei »

Cat a durat ca timp si bani tot procesul?
Crezi că era mai ieftin dacă îţi trăgeai branşament separat sau nu ai avut această posibilitate?

Spor!
Hyundai Kona EV, 64KWh, Highway+Navi. Multi si frumosi kilometri la bord.
laurg
Mesaje: 17
Membru din: 23 Feb 2021, 15:00
Localitate: Cluj Napoca

Re: Cum incarcam masinile electrice

Mesaj de laurg »

Din cate știu costul branșamentului ar fi fost in jur de 2000 de lei, dar cred ca acolo nu intrau clar toate siguranțele si protecțiile montate, am încercat oficial dar "meseriașii" nu s-au ținut de cuvânt
Pe mine m-a costat cam asa:
cablul cyyf 3X6 25 de metri 180 de lei
siguranța diferențiala 150 de lei
contorul 46 de lei
priza 32 A, blue 32 de lei
cutie metalica 60 de lei
cutia siguranțe 13 lei
siguranța 32 A 52 de lei
deci aproape 535 de lei.
Încărcătorul portabil a fost 176 de dolari, undeva sub 800 de lei.
Și eu m-am gândit la Duosida de care a spus Paul, care era undeva la 1300 de lei, dar nu am vrut să o las la vedere afară unde își putea băga mâinile oricine în ea, iar să o închid ar fi fost mai greu.
La cutia metalică am meșterit un sistem mai ciudat prin care să blochez ușa, original fiind doar cu o închidere tip cutie poștală.
A durat mai mult, dar nici nu m-am grăbit, din cauza că siguranța diferențială cu wifi a sosit din China foarte incet, am comandat-o in 29 martie si a sosit in țară în 10 iunie.


LE am modificat pretul la cablu, si suma finala, nu stiu de ce ramasesem in cap cu 750 de lei cablul, probabil ma gandeam la suma totala bugetata.
De asemenea la incarcatorul portabil am confectionat un adaptor de la CEE blue 32 la schuko, care a costat cam 55 de lei
Ultima oară modificat 26 Iun 2021, 12:28 de către laurg, modificat de 2 ori în total.
Scrie răspuns