Buna ziua
Am auzit despre aceasta comunitate prin intermediul unui podcast al lui George Buhnici in care a fost invitat Tudor Rosca. Sunt incantat sa vad ca exista oameni cu privire spre viitor.
Am sa incerc sa fiu cat mai scurt si la obiect si daca prinde subiectul am sa dezvolt. Sunt detinatorul unui BMW seria 5 cu motor de 3000d, adica un fel de opus al acestui forum. Sunt interesat de o conversie catre electric. Am studiat putin problema, poate nu suficient de mult, insa sunt putin dezamagit de faptul ca in Romania si in Europa inca nu se pune suficient de tare accentul pe conversii electro. Am vazut multe videoclipuri de conversii si sunt firme specializate pentru asa ceva, insa in statele unite si nici acelea nu sunt inca perfectionate. Se convertesc de obicei masini de epoca pana la cele produse maxim pana in 2000 pentru ca sunt mai simple si se pot face adaptari mai usoare. Spre exemplu, singurul vehicul contemporan care am vazut ca a fost convertit cu succes, a fost un Audi A5 de prin 2009 in care s-au investit f multi bani. Undeva la 50k dolari pentru optimizari, sincronizari cu bordul si alte ajustari pe la senzori si la computerele de bord. La acesti bani, incluzand si valoarea masinii, respectivul proprietar se incadra lejer la un vehicul electric nou.
Am vazut in schimb ca un proprietar de seria 3 1990 a reusit sa converteasca singur propriul vehicul cu o investitie de aprox 5k dolari.
Sunt curios asadar de ce nu se merge si in aceasta directie. De ce se merge doar pe alb sau negru si anume pe hai sa renuntam la masinile cu motor termic si hai sa ne luam cu toti electrice? De ce nu exista si o varianta de mijloc? Oare nu se pot produce kituri de conversie pentru fiecare masina in parte? Daca nu pentru fiecare, macar pentru 10-20 de modele populare. Exact asa cum se face cu kiturile de GPL. Eu unul sunt detinator de seria 5 pentru ca imi place f mult designul interior si materialele de calitate. As alege oricand un seria 5 in loc de o Tesla. Si acum nu vreau sa incep nici un razboi pe acest forum. E doar o chestiune de gust. Si de ce as vrea sa o convertesc la electric? Simplu. Pentru ca nu imi permit sa imi cumpar o masina de 80-100 k euro, pentru ca atunci mi-as lua un Porsche electric. Totusi senzatia de premium nu e aceeasi la acele Tesla de 50k.
In acest sens, eu as fi dispus sa platesc 15k euro intr-un motor electric si o manopera care sa imi aduca o autonomie de 250km (judecand dupa greutatea masinii mele+cea a bateriilor).
Sunt curios de ce nu se merge si in aceasta directie? Nu credeti ca sunt multi care si-ar converti masinile? Din punct de vedere politic, treaba e clara. Europa este propulsata de statele puternice din vest care au o economie bazeaza pe industria producatoare de masini. Ei proiecteaza masini care sa se strice si sa fii nevoit sa iti cumperi una noua, ca sa nu zic de cele electrice. E normal ca ei sa isi doreasca sa cumperi una noua si sa nu dezvolte nimic in acest sens. Dar daca chiar dorim cu adevarat o lume mai verde, de ce nu se pune si problema asta?
Intreb, pentru ca am vazut ca acest forum are si ecologie in subtitlu.
Va multumesc pentru atentie.
O zi buna
Conversie electrica
- dumbravaandrei
- Mesaje: 24
- Membru din: 25 Feb 2021, 10:04
- Localitate: Brasov
- Contact:
Re: Conversie electrica
Pfff....
Eu multi ani am cochetat cu domeniul asta, chiar am colaborat cu niste firme de pe afara pentru realizarea unor module de management al bateriilor. Multi ani m-a batut gandul sa-mi fac conversie la Mondeo si in acest sens am tot avut discutii cu 2 companii din RO care fac conversie. Din ce am inteles de la ele, problema este a RAR-ului care nu are o procedura clara de omologare a autovehiculelor cu conversie.
La RAR Prahova si la RAR Arad au fost cativa functionari foarte temerari care s-au aruncat in neant si au colaborat cu aceste firme astfel incat sa fie omologate aceste vehicule, dar a fost foarte complicat intrucat au trebuit construite duplicate pe acelasi cod motor, trimise la omologare (inclusiv teste de impact etc). Acolo unde au fost comenzi mai mari, procesul a fost mai simplu pentru ca au putut dezvolta un kit care, aplicat pe o masina noua fac mai usor procesul de omologare. O astfel de firma stiu ca era langa Ploiesti si facea conversie doar la Logan II.
Dar, cine stie ce ne rezerva viitorul. Intr-adevar, o conversie e mai complicata iar omologarea unei astfel de conversii e complicata rau, ca nu stii in ce stare preiei un autovehicul, basca ii mai si muti centrul de greutate sau modifici puterea pe un sasiu de care nu esti sigur ca poate sa duca fortele respective. Dar clar va fi un business peste 10-15 ani.
Eu multi ani am cochetat cu domeniul asta, chiar am colaborat cu niste firme de pe afara pentru realizarea unor module de management al bateriilor. Multi ani m-a batut gandul sa-mi fac conversie la Mondeo si in acest sens am tot avut discutii cu 2 companii din RO care fac conversie. Din ce am inteles de la ele, problema este a RAR-ului care nu are o procedura clara de omologare a autovehiculelor cu conversie.
La RAR Prahova si la RAR Arad au fost cativa functionari foarte temerari care s-au aruncat in neant si au colaborat cu aceste firme astfel incat sa fie omologate aceste vehicule, dar a fost foarte complicat intrucat au trebuit construite duplicate pe acelasi cod motor, trimise la omologare (inclusiv teste de impact etc). Acolo unde au fost comenzi mai mari, procesul a fost mai simplu pentru ca au putut dezvolta un kit care, aplicat pe o masina noua fac mai usor procesul de omologare. O astfel de firma stiu ca era langa Ploiesti si facea conversie doar la Logan II.
Dar, cine stie ce ne rezerva viitorul. Intr-adevar, o conversie e mai complicata iar omologarea unei astfel de conversii e complicata rau, ca nu stii in ce stare preiei un autovehicul, basca ii mai si muti centrul de greutate sau modifici puterea pe un sasiu de care nu esti sigur ca poate sa duca fortele respective. Dar clar va fi un business peste 10-15 ani.
Hyundai Kona EV, 64KWh, Highway+Navi. Multi si frumosi kilometri la bord.
Re: Conversie electrica
Foarte interesant aspectul omologare descris de Andrei.
Din punct de vedere tehnic câteva resurse:
https://driving.ca/auto-news/news/elect ... an-ev-easy
https://www.evwest.com/catalog/index.php?cPath=40
https://evsource.com/
Recomand o discutie cu Marc Areny (Pitesti), care a facut mai multe conversii si cu Marian Nica (Bals) si el si-a convertit un Prius in full electric.
Din punct de vedere tehnic câteva resurse:
https://driving.ca/auto-news/news/elect ... an-ev-easy
https://www.evwest.com/catalog/index.php?cPath=40
https://evsource.com/
Recomand o discutie cu Marc Areny (Pitesti), care a facut mai multe conversii si cu Marian Nica (Bals) si el si-a convertit un Prius in full electric.
Dupa km parcurși: Model 3, Ioniq (model 2018), Bolt, Kona, Zoe, Ozone 3, Leaf, Polestar 2, Mach-e, e-208, Dacia Spring, Model Y, Model X, Model S, XC40 recharge, Audi e-tron, Bolt EUV, Fiat 500, Soul, I-Pace, Citigo, ID.4, e-GO Life, Sono Sion,
Re: Conversie electrica
In SUA si Europa de vest exista multe firme care fac conversii de la motor termic la electric. In ultima vreme e un adevarat boom, multi doresc sa modifice un model care le place in loc sa cumpere o masina electrica noua.
Eu am un Lotus Elan pe care am vrut sa-l fac electric si m-am gandit ca nu vor fi mari probleme, doar Tesla Roadster a fost construit pe un sasiu Lotus. Drept urmre am cumparat un motor de Tesla model S de 400 KW si un pachet de baterii de 60 Kwh. Din pacate nu mi-am dat seama ca pe modelul Roadster Tesla a montat un motor mai mic si un pachet de baterii pentru o autonomie mai mica. Dupa ce mi-au venit motorul si bateriile am constatat ca nu intra sub nici o forma in caroseria Lotusului.
Nu am renuntat insa la idee si dupa ce am facut masuratorile, se pare ca un motorul din fata de la Tesla model S AWD intra fara probleme impreuna cu un pachet de baterii de pe Roadster.
Acum nu imi ramane decat sa vand motorul si pachetul de baterii si sa cumpar componentele potrivite pentru masina mea.
Sfatul meu este ca inainte de orice, cel care doreste sa faca o conversie sa aleaga cu grija piesele principale (motor si set de baterii).
Eu am un Lotus Elan pe care am vrut sa-l fac electric si m-am gandit ca nu vor fi mari probleme, doar Tesla Roadster a fost construit pe un sasiu Lotus. Drept urmre am cumparat un motor de Tesla model S de 400 KW si un pachet de baterii de 60 Kwh. Din pacate nu mi-am dat seama ca pe modelul Roadster Tesla a montat un motor mai mic si un pachet de baterii pentru o autonomie mai mica. Dupa ce mi-au venit motorul si bateriile am constatat ca nu intra sub nici o forma in caroseria Lotusului.
Nu am renuntat insa la idee si dupa ce am facut masuratorile, se pare ca un motorul din fata de la Tesla model S AWD intra fara probleme impreuna cu un pachet de baterii de pe Roadster.
Acum nu imi ramane decat sa vand motorul si pachetul de baterii si sa cumpar componentele potrivite pentru masina mea.
Sfatul meu este ca inainte de orice, cel care doreste sa faca o conversie sa aleaga cu grija piesele principale (motor si set de baterii).
-
- Mesaje: 1
- Membru din: 04 Dec 2022, 12:14
Re: Conversie electrica
Salut.
Stiu că discuția e veche dar banuiesc că subiectul a rămas de actualitate. Până acum conversii omologate au fost facute doar de Areny la Pitești in colaborare cu mine ți cu ing. Paul Patraș( aceiași persoană care a fost și in spatele primei mașini convertite omologate in Romania). Acum am decis sa o facem noi , fara alți intermediari . Costurile unei conversii sunt , pentru majoritatea , prohibitive datorită costului componentelor si ulterior al manoperei. De asemenea intervin aici autonomia vehiculului, puterea motorului, greutatea vehiculului , gradul de integrare al conversiei cu sistemele mașinii. Lucrarea pare simplă , la prima vedere, o conversie având 6 elemente principale : motor, invertor, incarcator, dc/dc coverter ( ex alternator) , baterie si sistem de manageriere al bateriei. Alegerea acestora se face după o serie de cerințe ce se stabilesc incă de la inceputul lucrării aceste cerinte ducănd și la stabilirea costului final. Avem la activ 14 conversii facute , o parte dintre acestea avand omologare RAR funcție de fiecare cerință în parte. Am gasit tot sprijinul din partea autorităților și nu am avut nici o problemă respectând reglementîrile UE în vigoare.
Revenind la intrebarea inițială , pentru un BMW 3.0d este nevoie de un motor suficient de puternic gen Tesla SDU sau Lexus 450h . Aceste motoare au o singură meteahnă : invertoarele sunt controlate de o placă de comandă facuta open source de catre Damien Maguire/ Iohanis Hubner care se poate folosi dar care nu poate raspunde tuturor cerintelor . Apoi ar fi necesară o baterie de 40 kwh pentru 250 km autonomie, un incarcator de 6.6 kwh , un dc/dc de 1500 w si un bms de 96 celule. Puteți face calculele singuri intrând pe situl lui Areny www.evshop.eu .La toate acestea se adauga 3 luni de muncă in 4 oameni.
pentru mai multe informatii imi puteți scrie oricând intrând pe www.axdtuning.ro
Stiu că discuția e veche dar banuiesc că subiectul a rămas de actualitate. Până acum conversii omologate au fost facute doar de Areny la Pitești in colaborare cu mine ți cu ing. Paul Patraș( aceiași persoană care a fost și in spatele primei mașini convertite omologate in Romania). Acum am decis sa o facem noi , fara alți intermediari . Costurile unei conversii sunt , pentru majoritatea , prohibitive datorită costului componentelor si ulterior al manoperei. De asemenea intervin aici autonomia vehiculului, puterea motorului, greutatea vehiculului , gradul de integrare al conversiei cu sistemele mașinii. Lucrarea pare simplă , la prima vedere, o conversie având 6 elemente principale : motor, invertor, incarcator, dc/dc coverter ( ex alternator) , baterie si sistem de manageriere al bateriei. Alegerea acestora se face după o serie de cerințe ce se stabilesc incă de la inceputul lucrării aceste cerinte ducănd și la stabilirea costului final. Avem la activ 14 conversii facute , o parte dintre acestea avand omologare RAR funcție de fiecare cerință în parte. Am gasit tot sprijinul din partea autorităților și nu am avut nici o problemă respectând reglementîrile UE în vigoare.
Revenind la intrebarea inițială , pentru un BMW 3.0d este nevoie de un motor suficient de puternic gen Tesla SDU sau Lexus 450h . Aceste motoare au o singură meteahnă : invertoarele sunt controlate de o placă de comandă facuta open source de catre Damien Maguire/ Iohanis Hubner care se poate folosi dar care nu poate raspunde tuturor cerintelor . Apoi ar fi necesară o baterie de 40 kwh pentru 250 km autonomie, un incarcator de 6.6 kwh , un dc/dc de 1500 w si un bms de 96 celule. Puteți face calculele singuri intrând pe situl lui Areny www.evshop.eu .La toate acestea se adauga 3 luni de muncă in 4 oameni.
pentru mai multe informatii imi puteți scrie oricând intrând pe www.axdtuning.ro