In data de 18.09.2021 pe site-ul de la digi24 a aparut acest https://www.digi24.ro/stiri/economie/en ... ie-1671355 articol, in care "experți în energie" ne dau raspunsul la intrebarea din titlu.
Domnul Dumitru Chisaliță - "expert în energie", spune asa: daca trecem toate cele "șepte" milioane de masini pe energie electrica, consumul de energie al tarii ar fi de 4 ori mai mare, ajungand la halucinanta valoare de 200 TW! Asta inseamna ca Romania consuma acum undeva la 50TW pe an si masinilor electrice le-ar mai trebui inca 150TW pe an , o valoare incredibila
Deoarece motto-ul meu in viata este Question everything am vrut sa verific daca respunsul "experților în energie" este sau nu corect.
Haideti sa vedem daca domnul Dumitru Chisaliță - "expert în energie" - are sau nu dreptate, pentru asta ne trebuie matematica de clasa a III-a maxim a IV-a.
Avem asa:
- putin peste "șepte" milioane de masini : adevarat https://data.gov.ro/dataset/parc-auto-romania (am descarcat Parc auto la 31.12.2020)
- o masina face in medie (la nivel national) undeva la 10 000 Km pe an (https://www.odyssee-mure.eu/publication ... y-car.html). Am luat 2018 ca referinta si am rotunjit la 10 000 pentru a simplifica calculele.
- o masina electrica consuma in medie undeva la 160 W pentru fiecare Km. 160 w per km este consumul WLTP al unui ID.3. Bine inteles ca sunt masini care consuma si mai putin (ex. Kona, Spring) sau mai mult (ex. ID.4, Ford mach-e), dar cred ca o medie de 160 w este destul de rezonabila.
- un T (Tera) inseamna un 1 urmat de 12 zero-uri (1 TW = 1 000 GW = 1 000 000 MW = 1 000 000 000 kW = 1 000 000 000 000 W), vezi https://ro.wikipedia.org/wiki/Sistemul_ ... fixelor_SI
- 7 000 000 * 10 000 * 160 = 11 200 000 000 000 W = 11 200 000 000 kW = 11 200 000 MW = 11 200 GW = 11.2TW pe an!
- Cum am arata aici viewtopic.php?f=4&t=213 exista o pierdere la incarcare de aproximativ 15%. Asta insemna undeva la 13TW (rotunjit in sus).
Concluzia este simpla: nici pe departe consumul nu va creste de 4 ori!!! 13TW insemna un pic peste 25% fata de consumul actual (50TW pe an)! Mai insemna de peste 10 ori mai putin decat a calculat domnul Dumitru Chisaliță - "expert în energie"!
Asemenea articole sunt extrem, *EXTREM* de periculoase.De ce? Simplu, calculul "teoretic" (el l-as numi varza) al domnului Dumitru Chisaliță - "expert în energie", a fost luat de bun de restul ciumpalacilor care au contribuit la acel articol, vedeti interventia domnului Alexandru Seremet, si mai departe cand au calculat de cate centrale am avea nevoie, dar nici unul nu a verificat daca calculele "expertului în energie" sunt sau nu corecte!
Acum nu stiu daca este doar o greseala prosteasca (e posibil sa fi gresit si sa fi adaugat un 0 pe undeva) sau este vorba de multa ticalosie si propaganda anti masini electrice.
Problema e ca asemenea articole nu sunt verificate de oameni si sunt luate de bune, si bine inteles ca vor da nastere la conspiratii si legende care vor fi foarte de greu de combatut in viitor.
Acesta este motivul pentru care sunt atat de acid cu asemenea aticole dar si cu persoanele care lucreaza la ele! Chiar daca ar fi o gresela de un 0 pe undeva, tot nu este permisa o asemenea gafa! Cand faci asemenea afirmatii, pui mana si le calculezi de zece ori inainte sa le publici.
P.S. Nu stiu daca cifra de 50TW este reala sau nu, eu am luat de buna valoarea din articolul de la digi. Conform https://ro.wikipedia.org/wiki/Energia_e ... uc%C8%9Bia in 2010 am produs cca 60 TW si am consumat 57 TW. Daca am calcula la peste 60TW procentul de care ar fi nevoie pentru toate cele 7 milioane de masini ar scadea la 21%.