De cateva saptamani am facut si eu trecerea de la diesel la electric cu un Peugeot e-208. Cateva impresii dupa primele 3 saptamani si cam 1500km.
Criteriul de selectie a fost unul mai ciudat in sensul ca dupa ce Kona si Born au iesit din poza pentru nu erau optiuni de livrare anul asta, am cautat alternative. eC4 este foarte confortabil si destul de ok ca spatiu interior insa cam scump. Zoe nu prea mi-a placut la interior. Leaf are cam 10 luni termen de livrare si dupa ce am asteptat vreo 2 saptamani un drive test am renuntat. Megane E-tech inca nu e pe nicaieri de testat in Romania si e si el destul de scump pentru incarcare AC. E-208 si e-2008 erau in buget dar nu se puteau configura si comanda pentru ca de mai bine de o luna configuratorul de pret era inactiv. Totul se combina cu un dosar rabla care a asteptat 1 luna si jumatate aprobarea AFM si cu termenul relativ lung de livrare pentru majoritatea masinilor. Asa am ajuns la un e-208 care era disponibil pe stoc dar cu o configuratie de baza. Culoare alb, similar cu masina precedenta.
Ca o paranteza, masina precendenta era un Civic 1.6 i-dtec cu care m-am inteles excelent timp de 7 ani si 140k de km dar nu ea este subiectul azi.
Intre comanda si livrare au trecut aproximativ 3 saptamani, timp in care am rezolvat si casarea si radierea celor doua rable pe care le aveam disponibile. Nu stiu daca e mult sau putin pentru o masina pe stoc insa m-am bucurat ca am rezolvat partea cu rabla fara emotii ca expira dosarul.
Partile bune ale masinii:
- reprize bune in modul normal, foarte manevrabila si destul de stabila pe viraje.
- modul sport reactioneaza prompt si placut fara probleme de rupere a aderentei (gen Kona). Nu mi se pare insa necesar pentru mersul de oras sau un drum linistit. E placut sa sti ca exista, insa.
- spatiu interior rezonabil si relativ confortabil pe locurile din fata
- portbagaj decent pentru 4.05 m
Partile mai putin bune:
- spatiu in spate acceptabil pentru 1.73m dar cu acces destul de greoi
- suspensie relativ rigida si rularea zgomotoasa pe denivelari - o parte din vina este probabil a anvelopelor Michelin e-Primacy care sunt destul de silentioase pe asfalt neted insa se aud ciudat pe denivelari. Jantele sunt pe 16 deci avem talon de 55 care ma asteptam sa fie ceva mai confortabil. E ciudat ca masina e echipata cu 87V XL desi in carte specificatiile sunt 84P. Plusul de greutate suportata si talonul intarit XL probabil ca reduc din confort. Inca nu m-am decis daca o sa mers pe doua seturi de roti sau pe all season. La Civic ultimii 55k i-am facut cu Crossclimate+ si comportamentul a fost foarte bun. Tocmai facusem trecerea la Crossclimate2 si sunt tentat sa merg si aici pe aceeasi varianta. Mai studiez.
- a durat mai bine de o saptamana sa gasesc un cablu cu care sa functioneze Android auto. Cabluri si telefoane care mergeau fara probleme in alta masina nu se conectau aici. Solutia a fost un cablu dedicat Samsung USB A-C (cel original era C-C iar mufa usb c e doar pentru incarcare). Chiar si dupa gasirea cablului care functioneaza, ocazional mai sunt probleme gen butoane touch inactive (intr-un caz a trebuit sa deconectez telefonul ca sa pot schimba setarile A/C - destul de neplacut)
- desi masina a venit cu incarcatorul optional de 3.6KW (Ca optional e trecut Green-up dar in realitate este PSA 9846743980 - https://www.opel-accessories.com/hr-BA/ ... 9846743980 - pe el avem in 16A, 3,6KW deci pare sa fie ce trebuie), nu am reusit sa-l conving sa arate pe bord mai mult de 6km pe ora la incarcare. Testat pe priza normala cu siguranta de 16A, priza dedicata de 16A si priza de putere de 25A. In toate 3 cazurile afiseaza acelasi lucru. Desi arata 6km viteza de incarcare, in 10 ore de incarcare peste noapte recupereaza cam 110km de autonomie. Am testat si incarcarea cu un charger Tesla. Acolo avem 14km/h ritm de incarcare pe aceeasi priza de 16A simpla, deci pare ca nu priza e problema. Charger-ul PSA pe Tesla nu incarca mai mult de 8A.
- cruise control si modul b (brake) nu se impaca foarte bine pentru ca la anularea cruise control masina franeaza destul de puternic. La re-activarea cruise control are tendinta sa accelereze puternic. As fi preferat o trecerea mai lina in ambele directii. Pozitia manetei e ciudata insa te obisnuiesti.
- reactia pedalei de frana este aparent moale si este diferita intre modul b si simplu - necesita putin acomodare.
- alinierea elementelor de caroserie putea fi mai buna (probabil ca vor sa concureze Tesla. Am vazut ca si acolo se mai plangeau oameni de lufturi inegale

Si cateva maruntisuri care par nefiresti la o masina pentru care pretul incasat e pe la 33800 euro:
- nu exista lumina (plafoniera) pentru locurile din spate. E imposibil sa vezi ceva noaptea in spatele scaunelor fara o lanterna
- locul de odihna al piciorului stang este acoperit doar de mocheta. Alte masini (chiar si Civic-ul manual) aveau in zona asta un plastic rezistent la uzura (am gasit niste covorase alternative care acopera si zona aceea - cele livrate cu masina nu acopera zona).
- spatiile de depozitare sunt din plastic dur - chiar si o sticla de apa are tendinta sa zornaie - ce sa mai vorbim de monede sau de o cheie
Toate se pot rezolva relativ usor insa dat fiind pretul te-ai astepta sa nu existe astfel de probleme. Cred ca toate la un loc nu ar cost mai mult de 10-20 de euro.
Legat de consum pana acum am testat diferite scenarii. In general e modul normal, A/C on. Comsumul general pe primii 1300km este 14.5kWh/100km cu o viteza medie de 41km/h. In oras cu AC pornit si temperaturi de 37-38 de grade afara se invarte pe la 12.5-13kWh/100km cu trafic de vacanta. Cazul cel mai bun in oras a fost dimineata cu trafic lejer si medie de 11.1kWh/100km. Autostrada cu cruise control la 130 si relativ liber 21.6kWh/100km. Autostrada cu cruise control la 110 - 17kWh/100km.
Cam atat deocamdata. Revin cu impresii pe masura ce se mai aduna km.